Forum Focus Klub Polska  
Foczka miesiąca Foczka miesiąca
Wróć   Forum Focus Klub Polska > Techniczne > Silnik i skrzynia

Komunikaty

Silnik i skrzynia Wszystko o Foczych silnikach

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Prev Previous Post   Next Post Next
stare 24-07-08, 22:35   #1
Kosa131
Turysta
 
Zarejestrowany: Jul 2008
Skąd: szczecin
Postów: 13
Domyślnie FFII 1,6 zetec - korodujące zaślepki głowicy

Witam.

Postaram sie opisac problem, jaki wyszedł na jaw przy okazji przeglądu przy 60tys km, niestety po 2 latach czyli po upływie gwarancji. Ku przestrodze.

We wrześniu 2005r moja mama prowadząca działalność gospodarczą odebrała
w salonie "Auto Boss" w Bielsku białej nowy samochód marki Ford Focus ze
100-konnym silnikiem 1,6dm3. Samochód został zakupiony w Bielsku, gdyż z
firmą "Auto Boss" współpracuje firma, która w ramach swojej floty
samochodowej oferuje leasing samochodów Ford, i z którą to firmą
współpracuje moja mama.


26.03.2008 samochód został dostarczony dealerowi marki Ford (firmie
Bemo Motors) w Szczecinie (czyli w moim miejscu zamieszkania) na przegląd
przy 60tys.km. W trakcie tego przeglądu stwierdzono wyciek płynu chłodzącego
z głowicy silnika, w okolicy świec zapłonowych. Ponieważ samochód ten jest
pojazdem stosunkowo nowym (a nie sądzę, aby Ford trwałość swoich pojazdów
szacował na dwa lata), a usterka w żaden sposób nie wynika z normalnego,
eksploatacyjnego zużycia, niewłaściwych warunków użytkowania etc. Nie
zgodziliśmy się na naprawę na nasz koszt. Chcę dodać, że koszt naprawy
firma Bemo Motors wstępnie oszacowała na przedział od 1500zł do 5000zł.


Moja mama skontaktowała się z firmą Auto Boss w Bielsku, z zapytaniem,
czy w trosce o dobre imię marki i zadowolenie klienta firma Auto Boss jest w
stanie pomóc w jakiś sposób w załatwieniu tej sprawy. Problem jednak
opisała nieprecyzyjnie (ale w końcu użytkownik pojazdu nie musi znać się na
wszystkich szczegółach jego konstrukcji), w związku z czym firma Auto Boss
przekonana była, ze wyciek ma miejsce do wnętrza silnika (pękniecie głowicy
lub awaria uszczelki pod głowicą, co akurat może wynikać z błędów
użytkownika np przegrzania silnika) i odmówiła partycypowania w kosztach
usunięcia usterki.


W dniu 11.04.2008 zadzwoniłem do firmy Auto Boss i
precyzyjnie opisałem problem (jestem technikiem mechanikiem, sam pracuje
jako mechanik samochodowy). Poradzono mi, abym w celu dokładniejszej
diagnozy zdemontował pokrywę wałków rozrządu. Po demontażu stwierdziłem
znaczną ilość płynu chłodzącego w okolicach świec zapłonowych i perforację
korozyjną stalowych zaślepek (tzw. broków) otworów technologicznych między
świecami zapłonowymi. Sporządziłem dokumentację fotograficzną i przesłałem
ją firmie Auto Boss. W rozmowie telefonicznej z dyrektorem ds.
Technicznych, Panem Markiem Godzieszką dowiedziałem się, ze jest to dość
często występująca w focusach usterka, i gdyby auto było w Bielsku,
bezpłatnie usunięto by ją (koszt jednej zaślepki to w szczecinie 1,50zł,
dostęp jest dobry nie ma więc potrzeby demontażu głowicy). Pan Marek
Godzieszka zdziwił się bardzo oszacowaniem kosztu naprawy przez firmę Bemo
Motors (stwierdził, że przy faktycznym nakładzie czasu i środków potrzebnych
do usunięcia usterki zachowanie dealera w Szczecinie jest niepoważne).
Zaoferował także, abym z tą dokumentacją zgłosił się do dealera w Szczecinie
w celu sporządzenia kosztorysu naprawy, co jest niezbędne firmie Auto Boss
do poinformowania o sprawie Ford Polska i ewentualnego zlecenia naprawy
firmie Bemo Motors.


Z tą dokumentacją udałem się do firmy Bemo, gdzie stwierdzono, ze aby
dokonać wyceny firma Bemo musi sama zdiagnozować problem (co polegać ma na
demontażu skorodowanych zaślepek - jakby bez demontażu nie można było
poinformować klienta o koszcie wymiany broków - uważam to za stawianie mnie
przed faktem dokonanym i zmuszanie mnie do dokonania naprawy, za którą nie
wiadomo kto tak naprawdę ma zapłacić). Jestem świadomy możliwości
wystąpienia kolejnych awarii i uszkodzeń części (chociażby układu elementów
układu zapłonowego, ale również zalewanego niespalonym paliwem katalizatora)
na skutek eksploatacji samochodu z niesprawnym układem zapłonowym (a na
skutek nagromadzenia płynu wokół przewodów wysokiego napięcia i świec mają
miejsce przebicia), samochód muszę więc dostarczyć do serwisu na lawecie, co
wiąże się z dodatkowymi kosztami. Na moje sugestie, ze problem z wyciekiem
płynu mógł powstać w czasie trwania gwarancji a zdiagnozowany został dopiero
po jej upływie (ford przewiduje bowiem pierwszą wymianę świec przy przebiegu
60tys km, przy wcześniejszych przeglądach ponoć kontroluje się ich stan -
jednakże bez demontażu świec - to kolejny absurd - przez otwór na przewód
wysokiego napięcia w pokrywie rozrządu możną co najwyżej zobaczyć czy świeca
zapłonowa jest czy jej nie ma - świece są bowiem umieszczone bardzo głęboko)
stwierdzono, ze takie są procedury firmy i że w prawie każdym focusie z
takim silnikiem występuje problem z korozją tych zaślepek.


Perypetii związanych z zakupem w Bemo zaślepki opisywać nie będę (20km w jedną strone, tylko po to by pracownik działu części stwierdził że zaślepke ma na stanie ale fizycznie w magazynie jej nie ma...) Suma sumarum, auto dostarczyłem do Bemo z wymienioną własnoręcznie jedną zaślepką tylko po to by po bez demontazu pokrywy zaworów mechanicy Bemo wymienili mi świece zapłonowe (na mój koszt - mimo ze powinni wymienic je w ramach przeglądu [przy 60kkm, co wówczas było niemożliwe, z powodu płynu chłodzącego cieknącego z korodującej zaślepki). Samochód w Bemo na życzenie Ford Polska stał tydzień, by Ford Polska na koniec stwierdzić mogło, że auto jest po gwarancji, więc wszystkie koszty usunięcia usterki ponosi użytkownik. Ponadto Ford Polska podtrzymało staniowisko Bemo, że sama wymiana zaślepki (już jednej, bo drugą wymieniłem i jakoś nie cieknie) może być nieskuteczna i proponują wymiane głowicy za ca. 5tys. zł.




Podsumowując:


W całej sprawie rzuca mi się w oczy kilka poważnych błędów:


- gdyby Ford Polska dbał o dobre imię firmy, wiedząc o problemie wezwano by
właścicieli wadliwych focusów na bezpłatne usunięcie wady (podejrzewam złe
zabezpieczenie przeciwkorozyjne zaślepek - ale przecież zaślepki można
wymienić na ocynkowane lub kadmowane zgodnie z technologią lub choćby
nagwintować otwory i wkręcić na klej korki).

- Wiedząc o ryzyku występowania problemu można by do listy czynności przy
przeglądach okresowych dołączyć sprawdzenie stanu tych zaślepek - to kwestia
demontażu pokrywy rozrządu do której jest banalnie prosty dostęp i nie
nastręcza to kłopotu a trwa może 10 minut.

-Gdyby dbano o wizerunek firmy, upływ gwarancji nie stanowiłby żadnej
przeszkody w usunięciu usterki wynikającej przecież ewidentnie z winy
producenta.




A na koniec mała errata:

zaślepka miedzy pierwszą i drugą świecą koroduje szybciej, gdyż kapie na nią deszczówka i płyn do spryskiwacza z nieszczelności między maską a prawą dyszą spryskiwacza. Od Pana Marka Godzieszki dowiedziałem się dziś, ze Ford zmienił dysze spryskiwacza eliminując ten problem. W obrocie są więc dwa rodzaje dysz, ale akcji serwisowej nie przewidziano.


Problemu nie byłoby też, gdyby maska posiadała wygłuszenie, a silnik osłonę. No ale cóż, mam ręczną klimatyzacje i lakier metalic, wiec nie można oczekiwać za dużo...

P.S.

Sprawy nie byłoby, gdyby Ford Polska zrobił jakikolwiek gest dobref woli, finansując podpięcie do komputera i wykasowanie błędów czy choćby przewody wysokiego napięcia. Ale auto jest przecież po gwarancji....

P.S.2

na moją prośbę przedstawicielka Ford Polska opisała całą sprawę i sposób jej załatwienia, jakby ktoś był ciekawy moge wkleić maila.
Kosa131 jest nieaktywny   Odpowiedź z Cytatem
 

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum

Podobne wątki
Temat Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni post / autor
Uszczelka głowicy i wymiana pierścieni kj_dikembe Silnik i skrzynia 10 02-03-09 23:52
FFII 1.6 na gazie (lub FFI z silnikiem zetec SE) Vadero Gaz i zagazowane Foczki 4 21-10-08 11:22
Misa olejowa zetec S a zetec SE Prezes Silnik i skrzynia 0 04-11-05 20:19

Kontakt -



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 04:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Garage vBulletin Plugins by Drive Thru Online, Inc.

Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
Navbar with Avatar by Kolbi
1999-2005 © FKP. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Znaki firmowe i towarowe użyte zostały wyłącznie w celach informacyjnych, są chronione prawem i zastrzeżone przez ich właścicieli.
Komentarze, oceny a w szczególności posty na forum są własnością ich autorów.
FKP nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

stat4u